175. Ce înseamnă: „S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om”, şi anume de ce spune în chip deosebit „S-a întrupat” şi în chip deosebit „S-a făcut om”?
„S-a întrupat” înseamnă cu deosebire „S-a zămislit”, ca început al întrupării. Iar „S-a făcut om” înseamnă cu deosebire arătarea Fiului lui Dumnezeu ca om între oameni prin naşterea din Sf. Fecioară Maria. Dar prin cuvântul „S-a întrupat”, Sf. Părinţi, care au alcătuit Simbolul, au ţinut mai ales să spună cu hotărâre că Fiul lui Dumnezeu Şi-a alcătuit trup adevărat, nu numai unul părut, cum spuneau unii eretici, şi de aceea n-a venit cu el din cer, ci l-a luat din Sf. Fecioară Maria. Iar prin cuvântul „S-a făcut om” au ţinut să sublinieze că Fiul n-a luat numai un trup fără suflet sau fără minte, cum spuneau alţi eretici, ci S-a făcut om deplin, cu trup şi suflet cuvântător.
176. Şi ce înseamnă: „de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara”? Care este partea Duhului Sfânt şi care a Fecioarei Maria în întruparea Cuvântului?
Fiul lui Dumnezeu S-a zămislit ca om din Fecioară. Deci S-a zămislit
fără de sămânţă bărbătească. Dar această zămislire minunată nu s-ar fi
putut face fără lucrarea Duhului Sfânt. Duhul Sfânt a făcut ca Fecioara
să zămislească fără sămânţă bărbătească pe Fiul lui Dumnezeu ca om. „Iată
îngerul Domnului în vis s-a arătat lui zicând: „Iosife, fiul lui David,
nu te teme a lua pe Maria logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa
este de la Duhul Sfânt” (Matei 1, 20). De aceea spune Simbolul: «şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara».
Desigur, alta este partea Duhului Sfânt şi alta a Fecioarei Maria în
întruparea Fiului lui Dumnezeu. Sf. Duh nu-i dă acestuia firea
omenească de la sine, ba nici măcar o parte din ea.
Într-un asemenea caz Fecioara Maria ar fi fost numai un vas ales prin
care ar fi venit Fiul lui Dumnezeu cu un trup adus întreg, sau în
parte, din cer, care deci n-ar mai fi fost un trup adevărat omenesc,
luat din trup omenesc.
Dar Duhul Sfânt dă Fecioarei puterea să-L zămislească fără de sămânţă bărbătească şi deci fără de păcat. „Şi
a zis Maria către înger: „Cum va fi mie aceasta, de vreme ce eu nu ştiu
de bărbat? Şi răspunzând îngerul a zis: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste
tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri…” (Luca 1, 34-35).
177. Duhul Sfânt a fost singur în Fecioara, când aceasta a zămislit pe Fiul lui Dumnezeu ca om?
N-a fost singur. În acest caz ea ar fi zămislit un om despărţit de
Dumnezeu. Ci Însuşi Fiul lui Dumnezeu era din acest moment în ea, Duhul
Sfânt fiind nedespărţit de El. Fiul lui Dumnezeu a fost nedespărţit de
firea Sa omenească din prima clipă a existenţei ei, din clipa
zămislirii. De aceea spune Simbolul despre El însuşi că „S-a întrupat”,
adică Şi-a alcătuit din Fecioara Maria firea omenească. Dar Duhul Sfânt
i-a dat putere Mariei să-L primească pe Fiul lui Dumnezeu în ea, ca pe
cel ce începe să-şi alcătuiască trupul din ea. Căci Dumnezeu lucrează
asupra oamenilor totdeauna prin Duhul Sfânt.
Sf. Ioan Damaschin spune: «Duhul Sfânt S-a pogorât peste ea… dându-i
puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului şi puterea de a naşte. Atunci
a umbrit-o Înţelepciunea ipostatică şi Puterea Prea Înaltului Dumnezeu,
adică Fiul lui Dumnezeu, Cel de o fiinţă cu Tatăl, ca o sămânţă
dumnezeiască şi Şi-a alcătuit Lui-şi din sângiurile ei trup însufleţit».
178. Cine a fost Fecioara Maria?
A fost o fecioară din seminţia lui David, din care trebuia, după
făgăduinţa dumnezeiască, să Se nască Mântuitorul. Ea trăise în curăţie
desăvârşită şi era logodită cu Iosif, un bărbat bătrân din aceeaşi
seminţie, dar ea avea de gând să trăiască în feciorie, căci se
făgăduise lui Dumnezeu să ducă o viaţă de fecioară. De aceea, când
îngerul îi aduce vestea că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu, ea întreabă: „Cum va fi mie aceasta, de vreme ce nu ştiu de bărbat?”
(Luca 1, 34). Deşi îngerul nu spusese cum va naşte, ca să poată
înţelege că aceasta se va întâmpla în viitor, ea totuşi se mira, pentru
că era hotărâtă ca şi în viitor să nu ştie de bărbat.
Ea zămisleşte pe Fiul lui Dumnezeu ca fecioară. Sfânta Scriptură ne spune că după ce „S-a aflat având în pântece”, Iosif se gândea s-o părăsească, dar îngerul Domnului i s-a arătat în vis spunându-i să nu-i fie teamă să ia pe logodnica lui, „căci ceea ce s-a zămislit într-însa de la Duhul Sfânt este” (Matei 1, 20).
179. Aşadar, Sf. Maria a rămas totdeauna fecioară?
Da. Ea a rămas fecioară totdeauna, deci atât la naştere, cât şi după aceea. De aceea Biserica noastră îi zice «pururea Fecioară».
180. Avem temeiuri pentru adevărul acesta în Sfânta Scriptură şi în Sf. Tradiţie?
Da. Că fecioria ei a rămas nestricată şi la naştere, învăţăm de la proorocul Iezechiel care spune: „Apoi
m-a dus bărbatul acela înapoi la poarta cea dinafară a templului, spre
răsărit, şi aceasta era închisă. Şi mi-a zis Domnul: „Poarta aceasta va
fi închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci
Domnul Dumnezeul lui Israil a întrat pe ea. De aceea va fi închisă” (Iez. 44, 1-2).
Dacă n-ar fi rămas fecioară şi la naştere, ea n-ar mai fi fost «pururea
Fecioara». Sf. Maxim Mărturisitorul zice: «Cu adevărat zămislirea şi
naşterea au fost cu totul curate şi neatinse de sămânţă şi de
stricăciune şi de aceea Maica Celui născut din ea e fecioară şi după
naştere, rămânând prin naştere şi mai nepătimitoare, ceea ce e cu totul
străin firii şi mai presus de raţiune… Lucru şi auzire cu adevărat
minunate e că s-a făcut naştere şi ieşire de prunc, închizătorile
mădularelor de naştere ale celei ce a născut nedeschizându-se».
Iar că Sf. Maria a rămas fecioară şi după naştere se vede de acolo că
Iisus, pe când Se afla pe cruce, a încredinţat-o în grija Apostolului
Ioan, spunând Maicii Sale: „Femeie, iată fiul tău”, iar Apostolului
Ioan: „Iată mama ta” (Ioan 19, 26-27). Dacă Sf. Maria ar fi avut şi alţi fii, ar fi lăsat-o în grija lor.
Dar e şi la mintea omului că, după ce s-au petrecut cu ea lucruri atât
de minunate, ea nu se mai putea gândi să se coboare la o viaţă de rând.
Dacă Apostoli şi-au închinat viaţa lor întreagă lui Iisus, îndată ce
L-au cunoscut, primind chiar moartea pentru El, putem socoti oare că
Sf. Maria, Maica Lui, aleasă, pentru curăţia ei, dintre toate femeile
pământului, ca să Se nască din ea Domnul, ar fi fost mai prejos de ei?
181. De ce cinstim pe Sf. Fecioară Maria şi-i închinăm zile de sărbătoare?
Pentru că Însuşi Dumnezeu a învrednicit-o de cinstea cea mai mare,
de a naşte pe Mesia, şi a vestit lucrul acesta prin profeţi (Fac. 3,
15; Isaia 7, 14; Ier. 23, 5-6; Iez. 44, 1-3).
A cinstit-o îngerul bunei-vestiri, închinându-i-se şi numind-o: „plină de har” şi „binecuvântată între femei” (Luca 1, 28).
A cinstit-o Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul numind-o: „binecuvântată între femei” şi „Maica Domnului” (Luca 1, 40-43).
A cinstit-o Fiul ei, Care în copilărie îi era supus (Luca 2, 51), iar
mai apoi, pe Cruce fiind, S-a îngrijit de ea, dând-o în seama
Apostolului Ioan (Ioan 19, 26-27).
Au cinstit-o oamenii din mulţime, fericind-o pentru a fi născut pe Fiul lui Dumnezeu.
Iar Fiul ei a întărit această cinstire, zicând: „aşa este”
(Luca 11, 27-28). Ea însăşi a grăit sub insuflarea Duhului Sfânt, că
„I-a făcut mărire Cel Puternic” şi că de acum „o vor ferici toate
neamurile” (Luca 1, 48-49).
Iată de ce se cuvine ca şi noi, cu atât mai mult, să cinstim pe Sf. Fecioară Maria.
182. Este mai mare cinstirea Sf. Fecioare Maria decât cinstirea adusa altor sfinţi?
Da, este mai mare, pentru că ea este cea dintâi între sfinţi. Iată de ce cinstirea adusă ei o numim preacinstire, iar pe ea, Preacinstită.
183. De ce Sf. Fecioară Maria este cea dintâi între sfinţi?
Este cea dintâi între ei, pentru că a primit de la Dumnezeu cinstea cea mai mare, de a naşte pe Mesia. Zămislind în pântecele ei pe Mesia, de la Duhul Sfânt, ea a fost curaţită de păcate, ca nici un alt om, oricât de sfânt ar fi fost acesta. Ea a fost apoi vestită de Dumnezeu şi de profeţi că va avea o deosebită cinste, cum nu s-a mai spus despre nici un alt sfânt. Despre Ioan Botezătorul ştim că a fost cel mai mare între profeţi (Luca 7, 28), deoarece însăşi venirea lui a fost profeţită de alţi profeţi (Matei 3, l; Isaia 44, 3). Sf. Fecioară Maria este însă cea dintâi între sfinţi, de aceea şi cinstirea ei este preacinstire.
184. Dar în Sf. Scriptură se vorbeşte de nişte „fraţi” ai Domnului. Care sunt aceştia?
Este adevărat că în Sf. Scriptură se vorbeşte de astfel de „fraţi”. Sfânta Evanghelie ne spune că, odată când predica Iisus: „Încă grăind El mulţimilor, iată mama Lui şi fraţii Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu El” (Matei 12, 46; Luca 8, 19). Altă dată, când predica în sinagogă din Nazaret, iudeii se mirau întrebând: „Au
nu este Acesta feciorul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi
fraţii Lui: Iacov şi Iosi şi Simon şi Iuda? Şi surorile Lui au nu sunt
toate la noi?” (Matei 13, 55-56; vezi şi Marcu 6, 3; alte locuri
despre „fraţii” Domnului: Ioan 2, 12 şi 7, 3; Fapte 1, 14; I Cor. 9, 5;
Gal. 1, 19). Aici sunt daţi chiar cu numele de „fraţii” Domnului.
Dar lucrul sigur e că aceştia n-au fost fiii Sf. Fecioare Maria, ci ai unei alte Marii, numită în Sfânta Scriptură uneori „cealaltă Marie” sau „Maria Lui Cleopa”. Despre aceasta se spune că era mama lui Iacov şi Iosi, doi din pomeniţii fraţi ai Domnului. „Şi erau acolo multe femei, privind de departe,… între care era Maria-Magdalena şi Maria, mama lui Iacov şi a lui Iosi” (Matei 27, 55-56; 28, 1; Marcu 15, 40, 47; 16, 1; Luca 24, 10; Ioan 19, 25).
Aceşti aşa zişi „fraţi” ai Domnului erau nişte veri sau alte rude ale
Lui, căci în Sfânta Scriptură se numesc „fraţi” şi alte rude mai
apropiate. Aşa, Avraam numeşte pe Lot „frate”, deşi îi era nepot de
frate (Fac. 11, 27; 12, 5; 14, 12, 14, 16).
185. Dacă Mântuitorul n-a avut după El fraţi, în ce înţeles Se numeşte El „Întâiul născut” (Matei 1, 24)?
În Vechiul Testament „întâiul născut”, atât dintre oameni
cât şi dintre animale, era închinat lui Dumnezeu (Ieş. 13, 2). De aceea
chiar dacă nu mai erau după el alţi născuţi se numea tot „întâiul
născut”, şi nu „singurul născut”, pentru că „întâiul născut” înseamnă
sfinţit, închinat lui Dumnezeu. Prin el se câştigă mila de la Dumnezeu
pentru oameni. La oameni primul născut era ca un fel de preot pentru
fraţii săi în faţa lui Dumnezeu, iar la animale era adus ca jertfă lui
Dumnezeu.
Domnul nostru Iisus Hristos a primit numele de «Întâiul născut», deşi a
fost „singurul născut”, ca să se arate ca El, ca om, e întâiul născut
la viaţa cea nouă dintre toţi fraţii „ca să fie El întâiul născut între mulţi fraţi” (Rom. 8, 29).
Pe de alta parte El a fost atât preotul adevărat, cât şi jertfă
adevărată pentru toţi oamenii, câştigând de fapt iertarea pentru toţi.
186. De ce numim pe Sf. Maria nu numai „Pururea Fecioară”, ci şi „Prea Curată”?
Pentru că ea n-a săvârşit nici un păcat, nici cu gândul, nici cu cuvântul, nici eu lucrul.
Acest dar i s-a dat printr-un har deosebit de mare, de care vorbeşte îngerul când îi vesteşte că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu. „Bucură-te ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine”
(Luca 1, 22). Mărturisirea lui Mitrofan Critopol spune: «Fiindcă a fost
rânduită de Dumnezeu spre un scop mare şi cu totul deosebit… i s-a dat
de Dumnezeu un mare şi deosebit dar, acela de a nu păcătui». Desigur
darul acesta s-a întâlnit cu străduinţa ei cu totul deosebită de a trăi
în curăţie deplină.
Ea e Prea Curată însă şi pentru că în acelaşi timp, în care i s-a dat
puterea de a primi pe Fiul lui Dumnezeu spre a-L naşte, a fost
„curăţită” de păcatul strămoşesc. Sf. Ioan Damaschin zice: «Deci, după
consimţământul Fecioarei, Duhul cel Sfânt S-a pogorât peste ea potrivit
cuvântului Domnului, pe care l-a spus îngerul, curăţind-o şi dându-i în
acelaşi timp şi puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului şi puterea de
a naşte».
Fecioara nu s-a zămislit fără păcatul strămoşesc, cum susţin unii, căci îngerul îi spune: „Nu te teme Marie, că ai aflat har la Dumnezeu” (Luca
l, 30), deci harul acesta l-a primit în timpul vieţii ei, iar nu de la
zămislirea ei. Altfel unde ar mai fi fost strădania ei după curăţie, pe
care luând-o în seamă Domnul, a hotărât să Se întrupeze din ea?
187. De ce numim pe Fecioara şi „Născătoare de Dumnezeu”, sau „Maica lui Dumnezeu”?
Pentru că Cel ce S-a născut din ea, după firea omenească, e Însuşi
Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu. Iisus Hristos e o singura persoană în
două firi: e persoana lui Dumnezeu Cuvântul, Care ca Dumnezeu, sau ca
persoană a firii dumnezeieşti, e născut dinainte de veci din Tată, iar
ca om, sau ca persoană a firii omeneşti, e născut în timp din Fecioara
Maria. Una şi aceeaşi persoană S-a născut şi din Tatăl şi din Maria:
din Tatăl după firea dumnezeiască, din Maria după firea omenească.
Deci, tot Fiul lui Dumnezeu S-a făcut şi Fiul Mariei. Nu se poate spune
că din Fecioara s-a născut numai firea omenească a lui Hristos, căci nu
se naşte o fire, ci se naşte o persoană prin acea fire. Iar persoana
firii omeneşti a lui Iisus Hristos era Însuşi Fiul lui Dumnezeu.
Dacă n-am recunoaşte că Fecioara Maria e Născătoare de Dumnezeu, n-am
socoti persoana născută din ea şi Dumnezeu, ci numai om. Iar dacă Iisus
ar fi fost numai om, nu ne-ar fi putut mântui. Întreaga noastră
mântuire îşi are deci temelia în faptul că Sf. Fecioară Maria a fost
Născătoare de Dumnezeu. Cine nu crede în aceasta, nu crede că a fost
mântuit, căci nu crede că Iisus Hristos, născut din Maria, este Fiul
lui Dumnezeu. De aici se vede cât de mult greşesc cei ce nu cinstesc pe
Fecioara Maria, ca Maica Domnului. Ei nu cred îngerului Gavriil, care
spune Fecioarei: „Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema” (Luca 1, 32); nici Sf. Apostol Pavel, care spune că la plinirea vremii „a trimis Dumnezeu pe Fiul Său cel născut din femeie”
(Gal. 4, 4). Sfânta noastră Biserică cinsteşte pe Fecioara ca
Născătoare de Dumnezeu în cântări neasemănat de frumoase: «Primit-ai în
pântece pe Cuvântul şi ai purtat pe Cel ce poartă toate şi ai hrănit cu
lapte, ceea ce eşti curată, pe Cela ce hrăneşte toată lumea». Sau
iarăşi: «Taina cea din veci se descoperă astăzi! Dumnezeu Cuvântul, Fiu
Fecioarei Se face».
188. Dacă Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om deplin, om întru toate asemenea nouă, de ce S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioară şi nu S-a născut ca orice om pe cale firească?
Din două motive S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu de la Duhul Sfânt şi
din Fecioară: întâi ca să se arate că venirea Fiului lui Dumnezeu pe
pământ ca om şi mântuirea noastră nu puteau atârna de puterea
omenească, ci de hotărârea lui Dumnezeu.
Al doilea, pentru că, deşi S-a făcut om întru toate asemenea nouă, El
S-a zămislit fără păcatul strămoşesc cu care se zămislesc toţi oamenii.
Dar zămislirea fără de păcatul strămoşesc nu s-ar fi putut face fără
lucrarea Duhului Sfânt, Care a păstrat-o pe Sf. Fecioară curată de
orice întinare.
Astfel, Iisus Hristos S-a născut fără de păcat strămoşesc. Dar El n-a
săvârşit păcat nici după aceea. Şi nu numai că n-a săvârşit păcat, dar
nici nu putea săvârşi.
189. De ce nu putea săvârşi păcat?
Pentru ca Cel ce S-a născut din Fecioara Maria este Dumnezeu însuşi, anume Fiul lui Dumnezeu Care Se face om pentru noi. Cel ce lucrează cele ale firii este persoana însăşi. Or, în Iisus Hristos, Cel ce lucrează prin firea omenească este Dumnezeu însuşi, Care lucră în acelaşi timp şi prin firea Sa dumnezeiască. De aceea, Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, nici nu putea păcătui. Dacă ar fi putut păcătui Iisus Hristos, Însuşi Dumnezeu ar fi putut păcătui. Dar Dumnezeu nu poate păcătui, căci păcatul e faptă împotriva lui Dumnezeu, şi cum ar fi putut Dumnezeu lucra împotriva Sa?
190. Dar dacă n-a putut păcătui, a mai fost El om adevărat?
Da, a fost, căci păcatul nu ţine de firea omenească. Adam, la început, n-a avut păcatul în fire. Păcatul, dimpotrivă, ştirbeşte firea, o slăbeşte. Viaţa, după fire, o redobândeşte omul de abia când scapă de păcat, spun Sfinţii Părinţi.
191. Dar dacă Iisus Hristos n-a putut păcătui, cum se înţeleg ispitele cu care s-a apropiat Satana de El şi cum mai este El pildă pentru noi ca să luptăm cu păcatul?
Mântuitorul n-a putut păcătui şi nici o înclinare spre păcat nu se află în El. Dar El a moştenit împreună cu noi slăbiciunile nepătimaşe: foamea, setea, trebuinţa de odihnă, de somn, frica de moarte, putinţa de a suferi durere. Satana s-a folosit de stările acestea din Iisus pentru a-L ispiti să şi le astâmpere într-un fel cum nu trebuia, adică mai mult decât trebuia, sau când nu trebuia. Dar Iisus a respins ispita din primul moment, neprimind-o înlăuntrul Său şi a răbdat cu bărbăţie ostenelile, foamea, durerea şi a biruit frica de moarte. În aceasta El ne este pildă şi nouă. Căci dacă răbdăm şi noi, ca El, ostenelile şi durerile, putem respinge şi noi ispită. Iar de răbdat putem răbda şi noi, căci şi noi Îl avem pe El în noi.
192. Vorbeşte Sfânta Scriptură despre lipsa de păcat a Mântuitorului?
Da. Chiar Mântuitorul spune către iudei: „Cine dintre voi Mă vădeşte pe Mine de păcat?” (Ioan 8, 46). Iar Sf. Apostol Pavel arată că Iisus Hristos a fost fără de păcat, dar că în acelaşi timp a purtat neputinţele noastre de pe urma păcatului şi a fost ispitit. „Că nu avem Arhiereu care să nu poată suferi cu noi în slăbiciunile noastre, ci ispitit întru toate după asemănarea noastră, afară de Păcat” (Evr. 4, 15).
193. A fost de trebuinţă pentru mântuirea noastră ca Iisus Hristos să fie fără de păcat?
Da. Numai fiindcă „n-a săvârşit nici un păcat, nici s-a aflat vicleşug în gura Lui” (I Petru 2, 22), Iisus n-a murit pentru păcatele Sale, ci „pentru fărădelegile noastre”, răscumpărându-ne de ele (Isaia 53, 5, 9). Numai fiindcă a fost fără păcat, a putut da Tatălui o viaţă curată de ascultare, răscumpărând neascultarea noastră. Numai fiindcă a fost fără de păcat, moartea nu L-a putut ţine, căci n-avea drept asupra Lui, ci a înviat, ca după El să înviem şi noi toţi, cei ce credem în El. Şi numai fiindcă a fost fără păcat, ne este şi nouă pildă de viaţă neprihănită.
Categoria: Articole
Vizualizari: 934
Sf Ioan Maximovici - Cinstirea Maicii Domnului
Sf loan Maximovici - CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
1. Sf Ioan Maximovici - Cinstirea Maicii Domnului in timpul vietii sale pamantesti
2. Sf Ioan Maximovici - Cei dintai potrivnici ai cinstirii Maicii Domnului
3. Sf Ioan Maximovici - Incercarile iudeilor si ale ereticilor de a necinsti pururea-fecioria Maicii Domnului
Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim
Cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului
Pururea Fecioria Maicii Domnului
S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om
Fecioara Maria - Nascatoare de Dumnezeu
Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul III Ecumenic
Cantari si rugaciuni adresate Maicii Domnului
Maica Domnului - Mijlocitoarea
Despre Preacinstirea Sfintei Fecioare Maria - Arh. Cleopa Ilie