Description: |
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
Stricarea de către
latini, prin nou închipuita dogmă a „Imaculatei Concepţii”a adevăratei
cinstiri a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi Pururea Fecioarei Maria Când
aceia care au încercat să prihănească viaţa neprihănită a Preacuratei
Fecioare au fost făcuţi de ocară în acelaşi chip cu aceia care îi
tăgăduiseră pururea-fecioria, cu aceia care îi lepădaseră cinstea ei de
Maică a lui Dumnezeu şi cu aceia care i-au defăimat icoanele,
atunci când slava Maicii lui Dumnezeu lumina întreaga făptură,
a apărut o învăţătură care părea că o proslăveşte pe Pururea Fecioara
Măria, dar care cu adevărat îi tăgăduia toate virtuţile. Această
învăţătură numită a Imaculatei Concepţii a Fecioarei Maria, a fost
primită de către următorii tronului papal al Romei. în ea se spune
că „Preabinecuvântata Fecioară Maria din chiar primul moment al
conceperii sale, printr-o graţie specială a Atotputernicului Dumnezeu
şi printr-un privilegiu special pentru viitoarele merite ale lui Iisus
Cristos, Salvatorul neamului omenesc a fost păstrată scutită de toată
necurăţia păcatului originar” (Bula Papală a Papei Pius al IX-lea,
referitoare la noua dogmă). Cu alte cuvinte, Maica Domnului a fost
ferită de păcatul strămoşesc de la chiar zămislirea sa prin harul lui
Dumnezeu, ajungând astfel într-o stare în care îi era cu neputinţă de a
mai avea păcate personale. Creştinii
nu au mai auzit de aceste lucruri înainte de secolul al IX-lea, când
abatele de Cordoba, Paschasius Radbertus a adus în discuţie pentru
prima dată faptul că Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a fost zămislită
fără păcatul strămoşesc. Începând cu secolul al XII-lea, această idee a
prins rădăcini şi a început să se răspândească tot mai mult între
clerul şi mulţimea credincioşilor bisericii din Apus care căzuseră deja
din sânul Bisericii Soborniceşti, pierzând prin aceasta darul Duhului
Sfânt. Orişicum,
aceasta nu înseamnă că toţi credincioşii bisericii Romane s-au învoit
cu această nouă învăţătură. Au fost deosebiri de păreri chiar şi
printre cei mai vestiţi teologi ai Occidentului, consideraţi stâlpii
bisericii Latine. Toma d’Aquino şi Bemard de Clairvaux tăgăduiau
această dogmă într-un mod hotărât, în timp ce Duns Scot o apăra. De la
învăţători, această dezbinare şi neînţelegere a fost preluată de
învăţăceii lor. Călugării dominicani, urmându-1 pe învăţătorul lor Toma
d’Aquino predicau împotriva Imaculatei Concepţii, în timp ce următorii
lui Duns Scot, franciscanii se străduiau să o răspândească
pretutindenea. Lupta între aceste două curente a continuat timp de mai
multe secole, atât într-una, cât şi în cealaltă dintre tabere
găsindu-se persoane considerate între catolici ca fiind autorităţi
puternice ale bisericii. Nu
se găsea, de asemenea nici un sprijin în limpezirea acestei
poticniri nici prin vedeniile pe care mulţi oameni mărturisiseră că
le-au fost trimise de sus. O anume Bridget, călugăriţă suedeză din
secolul al XIV-lea, vestită în timpurile ei în biserica Romei povestea
în scrierile sale despre apariţiile Maicii Domnului care a înştiinţat-o
nemijlocit că a fost zămislită „imaculat”, lipsită de păcatul
strămoşesc. Dar o altă nevoitoare, contemporană ei, mai bine cunoscuta
Caterina de Siena spunea că în zămislirea sa, Maica Domnului a
participat la păcatul strămoşesc, încredinţare pe care Caterina o
căpătase în urma unei descoperiri venită de la însuşi Hristos. Aşadar,
pentru mult timp credincioşii bisericii Romane nu au putut nici pe baza
tratatelor teologice, nici pe cea a descoperirilor miraculoase care se
contraziceau una pe alta, să-şi dea seama de ce parte se găseşte
adevărul. Papii Romei până la Sixtus al IV-lea (sfârşitul secolului al
XV-lea) au rămas înafara acestei dezbinări şi numai acest papă în 1475
a îngăduit o slujbă în care învăţătura Imaculatei Concepţii era arătată
în chip lămurit, pentru ca la câţiva ani după aceasta să se opună
osândirii unora care credeau în Imaculata Concepţie. Dar, chiar şi
Sixtus al IV-lea nu era încă hotărât să mărturisească această
învăţătură ca învăţătura neclintită a Bisericii; ba mai mult, pe de-o
parte s-a opus osândirii celor ce credeau în Imaculata Concepţie, iar
pe de altă parte nu i-a osândit nici pe cei care nu credeau în acest
fel. Între
timp, dogma Imaculatei Concepţii îşi găsea noi şi noi părtaşi între cei
ce erau în biserica Latină, iar pricina era că le părea acelora că sunt
mai evlavioşi şi mai bineplăcuţi Maicii Domnului, dăruindu-i acesteia o
cinstire cât mai mare cu putinţă. Strădania oamenilor de a o preaslăvi
ca Mijlocitoare Cerească pe de-o parte, pe de altă parte căderea
teologilor occidentali în speculaţii abstracte care duceau doar la un
adevăr părelnic (scolasticismul) şi, în cele din urmă sprijinul oferit
acestei învăţături de papii romani de după Sixtus al IV-lea, toate
acestea au dus la aceea că ideile privitoare la Imaculata Concepţie,
idei exprimate pentru prima oară de Paschasius Radbertus în secolul al
IX-lea deveniseră încredinţare desăvârşită a bisericii Latine în
secolul al XDC-lea. Rămânea doar proclamarea acestora ca fiind
învăţătura bisericii, ceea ce a şi rost tăcut de către Papa Pius al
IX-lea în timpul unei ceremonii solemne din 8 decembrie 1854, când a
afirmat că Imaculata Concepţie a Preasfintei Fecioare este o dogmă a
bisericii Romane. În
acest fel biserica Romei a mai adăugat o abatere de la învăţătura
dreaptă pe care şi ea la rându-i o mărturisise înainte de a se rupe de
Biserica Sobornicească şi Apostolească, a cărei credinţă a fost
păstrată până acum, neştirbită şi neschimbată, de către Biserica
Ortodoxă. Proclamarea noii dogme a mulţumit marea mulţime a
credincioşilor catolici care, în simplitatea lor au crezut că aceasta
va sluji la o mai mare cinstire adusă Maicii lui Dumnezeu, făcându-i
prin această mărturisire un nepreţuit dar. A satisfăcut de asemenea şi
slava deşartă a teologilor occidentali care au scornit şi au apărat
această învăţătură. Dar înainte de toate, proclamarea acestei noi dogme
a fost aducătoare de foloase tronului papal însuşi de vreme ce,
proclamând prin autoritatea sa o dogmă nouă a bisericii, chiar dacă a
ascultat de părerile episcopilor bisericii Catolice papa şi-a însuşit
în mod deschis prin acest simplu act dreptul de a schimba învăţătura
bisericii Romane, şi de a-şi aşeza propriul său glas deasupra mărturiei
Sfintelor Scripturi şi a Sfintei Tradiţii. O deducţie firească a
acestor lucruri este faptul că papii Romei au fost infailibili în ceea
ce priveşte credinţa, după cum acest lucru a şi fost proclamat de către
acelaşi Papă Pius al IX-lea tot ca şi o dogmă a bisericii Catolice, în
1870. În
acest chip era schimbată învăţătura bisericii Apusene după ce a căzut
din comuniunea cu Biserica cea adevărată. Au fost introduse noi şi noi
gândind că prin acestea va fi mult mai slăvit Adevărul, dar în
realitate nefăcând altceva decât să-L nimicească, în timp ce Biserica
Ortodoxă, cu smerenie mărturiseşte învăţătura primită de la Hristos
însuşi şi de la Sfinţii Apostoli, biserica Romei îndrăzneşte să adauge
lucruri noi acestei învăţături, de multe ori datorită râvnei fără
cunoştinţă (după Romani 10, 2), alteori datorită căderilor în
superstiţii ori în „împotrivirile ştiinţei mincinoase” (1 Timotei 6,
20). Şi nici nu putea fi altfel, căci aceea că „porţile iadului nu o
vor birui” (Matei 16, 18) a fost făgăduită numai şi numai Bisericii
celei Adevărate şi Soborniceşti; dar pentru cei ce s-au îndepărtat de
ea se vor împlini cuvintele: „Precum mlădiţa nu poate să aducă roadă de
la sine, dacă nu rămâne în viţă, tot aşa nici voi dacă nu rămâneţi în
Mine” (Ioan 15, 4). Este
adevărat că în definiţia noii dogme se spune că nu s-a statornicit o
nouă învăţătură, ci a fost proclamat ca aparţinând Bisericii ceea ce
fusese dintotdeauna în Biserică şi ceea ce ţinuseră mulţi dintre
Sfinţii Părinţi, din ale căror scrieri sunt citate unele fragmente. Dar
toate textele Sfinţilor Părinţi citate vorbesc numai despre
preasfinţenia Pururea Fecioarei şi despre neprihănirea sa, dându-i o
mulţime de nume care să-i arate neprihănirea şi starea sa duhovnicească
înaltă; însă niciunde în aceste citate nu se află vreun cuvânt care să
vorbească despre neprihănirea zămislirii sale. Ba mai mult, aceiaşi
Sfinţi Părinţi afirmă în alte locuri că singur Hristos este cu
desăvârşire lipsit de orice păcat, în timp ce toţi ceilalţi muritori,
fiind născuţi din Adam poartă un trup supus legii păcatului. Nimeni
dintre Sfinţii Părinţi de dinainte nu a afirmat vreodată că Dumnezeu,
într-un chip cu totul minunat ar fi curăţit-o pe Fecioara Maria încă pe
când aceasta se afla în pântece, mulţi chiar arătând că Pururea
Fecioara, asemeni tuturor celorlalţi oameni a avut de purtat lupta
împotriva firii căzute, păcătoase, dar că a biruit orice ispită şi a
fost mântuită de către Dumnezeiescul său Fiu. Şi
teologii catolici spun că Pururea Fecioara Maria a fost mântuită de
către Hristos. Dar ei înţeleg prin aceasta aceea că Maria a fost ferită
de împărtăşirea păcatului strămoşesc în vederea meritelor viitoare ale
Iui Hristos (Bula Papala despre Dogma Imaculatei Concepţii). Potrivit
învăţăturii lor, Pururea Fecioara a primit mai înainte darul pe care
Hristos 1-a făcut celorlalţi oameni prin Patimile şi Moartea Sa pe
lemnul Sfintei Cruci. Mai mult, vorbind despre chinul prin care a
trecut Maica Domnului atunci când a stat sub Crucea iubitului său Fiu
şi, îndeobşte despre suferinţa de care a fost plină viaţa Maicii
Domnului, aceiaşi teologi le consideră ca un adaos la pătimirile lui
Hristos, zicând astfel că Maica Domnului este Co-Răscumpărătoarea
noastră. Potrivit unui teolog catolic, „Maria este împreună-lucrătoare
cu Răscumpărătorul nostru ca şi Co-Răscumpărătoare”. „În actul
răscumpărării ea, într-un anume fel L-a ajutat pe Cristos” (Catehismul
Dr-ului Weimar). „Maica Domnului - scrie Dr. Lenz în a sa Mariologie -
a purtat povara martiriului cu curaj, cât cu bucurie, chiar dacă având
inima frântă”. Din acest motiv, ea este „o completare a Sfintei Treimi”
şi, „aşa cum Fiul său este singurul Mijlocitor ales de Dumnezeu între
majestatea Sa ofensată şi omenirea păcătoasă, exact în acelaşi mod,
singura Mijlocitoare pusă de El între Fiul Său şi noi este Fericita
Fecioară”. „Sub trei aspecte - ca Fiică, Mamă si Aleasă a lui Dumnezeu
- Fecioara Maria este înălţată la o anumită egalitate cu Tatăl, la o
anumită superioritate asupra Fiului, la o anumită apropiere de Spiritul
Sfânt” (Imaculata Concepţie, Maiou Episcopul de Bourges). Aşadar,
potrivit învăţăturii reprezentanţilor teologiei latine, în lucrarea de
răscumpărare a neamului omenesc Pururea Fecioara Maria este pusă pe
aceeaşi treaptă cu însuşi Mântuitorul şi este înălţată la starea de
egalitate cu Dumnezeu. Cred că nimeni nu ar putea merge mai departe de
atât. Iar dacă toate acestea nu au fost încă definitiv formulate ca
dogmă a bisericii Romane totuşi, făcând primul pas pe această cale,
Papa Pius al IV-lea a arătat direcţia de urmat pentru viitoarea
dezvoltare a învăţăturii recunoscute de către biserica sa şi a întărit,
indirect mai sus citata învăţătură despre Pururea Fecioara Maria. În
acest fel, biserica Romană, în strădaniile sale de a-i aduce Maicii
Domnului o cât mai mare cinstire merge pe calea zeificării ei. Iar dacă
acum voci cu autoritate în biserică o numesc pe Fecioara „completare” a
Sfintei Treimi, ne putem aştepta ca Maica Domnului să fie adorată
asemeni lui Dumnezeu. Pe
această cale merg şi anumiţi gânditori din timpurile noastre aparţinând
Bisericii Ortodoxe, dar care îşi clădesc un nou sistem teologic având
drept fundament dogmatic învăţătura despre Sofia - care este
înţelepciunea -, ca o energie deosebită ce uneşte pe Dumnezeu cu
creaţia. Asemeni celorlalţi şi ei, dezvoltând învăţătura despre
demnitatea Maicii Domnului vor să vadă în ea o Esenţă, aşezată într-un
anume fel Ia mijlocul distanţei dintre Dumnezeu şi om. în anumite
privinţe sunt mult mai moderaţi decât teologii latini, dar în altele,
dacă vă vine să credeţi i-au lăsat cu mult în urmă. Căci în timp ce
neagă Imaculata Concepţie şi lipsa păcatului strămoşesc la Maica
Domnului, aceştia învaţă că a fost slobodă de orice păcat personal,
văzând în ea o mijlocitoare între om şi Dumnezeu, asemeni lui Hristos:
în Persoana lui Hristos a venit printre oameni a doua Persoană a
Sfintei Treimi, Cuvântul mai dinainte de veci, Fiul lui Dumnezeu, pe
când în Fecioara este arătat Duhul Sfânt. Folosindu-ne
de cuvintele unuia dintre cei ce propovăduiesc această învăţătură,
atunci când Sfântul Duh a venit şi s-a sălăşluit în Fecioara Maria
aceasta a dobândit „o viaţă diadică, omenească si dumnezeiască; iar că
ea a fost complet îndumnezeită este din pricină că în fiinţa sa
ipostatică s-a revelat în mod viu, creator Duhul Sfânt”. „Ea este o
manifestare completă a Celui de-al Treilea Ipostas”, „o făptură creată,
dar în acelaşi timp fără a mai fi creată”. Această strădanie spre
zeificarea Maicii Domnului se vede înainte de toate în Apus unde, în
acelaşi timp o sumedenie de secte cu caracter protestant, împreună cu
marile curente protestante - luteranismul şi calvinismul -, care în
general desconsideră cinstirea Maicii Domnului şi chemarea numelui ei
în ajutor, se bucură de o mare popularitate. |