Description: |
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
Cu cat credinţa în Hristos se întindea şi numele Mântuitorului era slăvit
în tot pământul, iar împreună cu EI şi Cea care primise să-I fie Maică
-, cu atât mânia potrivnicilor lui Hristos creştea împotriva ei. Măria
a fost mama lui Iisus. Ea a arătat o nemaiauzită curăţie şi, mai mult,
fiind acum în cereştile lăcaşuri este un sprijin pentru toţi creştinii.
Prin urmare, toţi cei care-L urau pe Iisus Hristos şi care nu credeau
în El, cei care nu-I înţelegeau învăţăturile sau, mai bine spus nu
voiau să le înţeleagă aşa cum le-a înţeles Biserica, cei care doreau să
pună în locul dumnezeieştilor învăţături ale lui Hristos propriile
judecăţi omeneşti, toţi aceştia şi-au aţintit ura pentru Hristos,
pentru Evanghelie şi pentru Biserică asupra Preacuratei Fecioare. Au
urmărit să-i ştirbească cinstea, pentru ca în acest fel să poată
distruge şi credinţa în Fiul său. Au dorit să-i ştirbească cinstirea
printre oameni pentru a putea să schimbe din temelii întreaga
învăţătură creştină. în pântecele Fecioarei s-a întâlnit omul cu
Dumnezeu. Ea a fost cea aleasă a-I sluji Fiului lui Dumnezeu, ca scară
pentru a Se pogorî El din Ceruri. A defăima cinstirea sa înseamnă a
smulge creştinismul din rădăcini, a-1 distruge din înseşi temeliile
sale. Chiar
după slăvită sa Adormire necredincioşii au izbucnit cu ură şi cu
răutate împotriva ei. în timp ce Sfinţii Apostoli îi duceau pe un pat
preacuratul trup pentru a-1 îngropa în Ghetsimani, în locul pe care ea
însăşi I-a ales, Sfântul Ioan Evanghelistul mergea înainte-i, purtând
ramura adusă Preacuratei din Rai de Arhanghelul GavriiI cu trei zile
înainte, înştiinţâd-o astfel că s-a apropiat ceasul mutării sale la
lăcaşurile cele cereşti. „La
ieşirea lui Israel din Egipt, a casei lui Iacov dintr-un popor barbar”,
cânta Sfântul Apostol Petru din Psalmul 113, iar întreg alaiul
Sfinţilor Apostoli, dimpreună cu ucenicii lor (ca de pildă Sfântul
Dionisie Areopagitul), care de asemenea au fost aduşi în chip minunat
la Ierusalim pe norii cerului îi răspundeau „Aliluia”. Deci, în timp ce
se întâmplau cele înfăţişate, cu alaiul întreg psalmodiind această
sfântă cântare, numită de iudei „Aliluia”, adică „Slăviţi pe Domnul”,
un preot iudeu, Atonie s-a aruncat asupra patului, vrând să-1 răstoarne
şi să arunce la pământ trupul neprihănit al Preacuratei Născătoare de
Dumnezeu. Dar
nebunia lui a fost de îndată pedepsită: Arhanghelul Mihail ce stătea în
chip nevăzut de faţă, cu sabia sa i-a tăiat nelegiuitului mâinile,
acestea rămânând spânzurate de catafalc. Uluit şi zvârcolindu-se de
durere, Atonie şi-a dat seama că greşise şi, cerând iertare lui Iisus
pe care până atunci îl urase defăimându-I numele, a fost deîndată
vindecat. S-a botezat creştin numaidecât şi mărturisindu-L pe Hristos
înaintea iudeilor dintre care ieşise a primit moarte de mucenic. În
acest chip acea sârguinţă de a ştirbi slava Maicii Domnului s-a întors
într-o cinstire şi mai mare. Însă
vrăjmaşii credinţei în Hristos nu s-au oprit aici. Frica i-a oprit
arunci să-şi arate dispreţul pe care-1 nutreau faţă de cinstirea adusă
Preacuratei, dar răutatea lor nu contenea să lucreze întru ei. Văzând
că pretutindenea numele Mântuitorului era cinstit, au început îndată a
răspândi o mulţime de vorbe pângăritoare despre creştini. Nu au cruţat
nici numele Maicii Domnului, scornind o poveste cum că Iisus din
Nazaret ar fi fost dintr-o familie fără căpătâi, josnică şi stricată,
mama sa fiind încurcată cu un oarecare soldat roman. Dar
aici minciuna era prea făţişă pentru ca această plăsmuire să fie băgată
în seamă. Întreaga familie a lui Iosif, logodnicul Măriei şi însăşi
Măria erau bine cunoscuţi de locuitorii Nazaretului şi ai ţinuturilor
din împrejurimi. „De unde are El înţelepciunea aceasta şi puterile? Au
nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numeşte mama lui Măria şi
fraţii Lui: Iacov şi Iosif şi Simon şi Iuda? Şi surorile Lui nu sunt
toate la noi?” (Matei 13, 54-56; Marcu 6, 3; Luca. 4,22) ziceau cei din
ţinutul Nazaretului, când Hristos Şi-a arătat înaintea lor în sinagogă
înţelepciunea Sa nepământească. Căci în oraşele mici lucrarea fiecăruia
este cunoscută până în cele mai mici amănunte, ţinându-se sub o aspră
veghere curăţia vieţii în familie. I-ar
fi arătat oamenii lui Iisus o atât de mare cinste, chemându-L să
predice în sinagogă dacă s-ar fi născut dintr-o legătură nelegiuită?
Iar Măria nu ar fi pătimit ceea ce spune Legea care osândeşte pe
asemenea oameni să fie ucişi cu pietre? Mai mult, fariseii ar fi avut o
mulţime de motive să-I reproşeze Lui Hristos purtarea Maicii Sale, dar
lucrurile s-au petrecut dimpotrivă. Maria s-a bucurat de o cinste
preamare, în Cana, la nuntă, unde a fost oaspetele de onoare şi, chiar
când Iisus a fost batjocorit şi bătut, nimeni nu şi-a îngăduit să o
prihănească şi să o batjocorească pe Preacurata Sa Maică. |