Description: |
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
Hulitorii iudei au priceput curând că era cu neputinţă să o necinstească pe Maica
Domnului, iar după ceea ce ei înşişi cunoşteau despre ea era cu mult
mai uşor a-i dovedi viaţa vrednică de laudă. Aşadar au lăsat la o parte
defăimarea, de care oricum se ocupau acum păgânii (Origen, împotriva
lui Celsus, I) şi încercau să dovedească măcar faptul că Maria nu
fusese fecioară atunci când L-a născut pe Hristos. Grăiau chiar că
profeţiile care vorbeau despre naşterea lui Mesia dintr-o Fecioară nici
nu au fost vreodată, prin urmare era cu totul în deşert faptul că, în
credinţa creştinilor Iisus era slăvit, deoarece o proorocie s-ar fi
împlinit în Persoana Sa. S-au
aflat chiar tălmăcitori iudei (Aquila, Symmachus, Theodotion) care au
alcătuit traduceri noi, în elină după cărţile Vechiului Testament,
traduceri în care binecunoscuta proorocie a lui Isaia (Isaia 7, 14)
zicea: „Iată, tânăra va lua în pântece”. Aceşti tălmăcitori spuneau că
înţelesul cuvântului ebraic Aalma este „tânără” şi nicidecum
„fecioară”, aşa cum „greşit” s-a pus în Septuaginta (a celor
şaptezeci), unde acest verset spune: „Iată, Fecioara va lua în pântece”. Prin
aceste noi traduceri doreau să arate că, în urma unei traduceri greşite
a cuvântului Aalma gândirea creştină atribuia Măriei ceva ce era cu
neputinţă - naşterea fără sămânţă, când de fapt naşterea lui Hristos nu
a fost defel diferită de a celorlalţi oameni. Oricum,
strădania diavolească a noilor traducători a fost dată pe faţă,
deoarece comparându-se o mulţime de versete din Sfânta Scriptură s-a
văzut lămurit că înţelesul cuvântului Aalma este cu siguranţă acela de
„fecioară”. Şi într-adevăr, nu numai iudeii, ci chiar şi păgânii,
luându-se după propriile tradiţii şi după numeroase profeţii aşteptau
ca Răscumpără tonii lumii să se nască dintr-o Fecioară. Iar
Evangheliile arată limpede că Mântuitorul Iisus a fost născut de către
o Fecioară. „Cum
va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?” a întrebat Maria -
care făgăduise să-şi păstreze fecioria - pe Arhanghelul Gavriil, cel
care-i vestise naşterea lui Hristos. „Şi
răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi
puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va
naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema” (Luca 1,34-35) Mai
târziu, îngerul i s-a arătat şi dreptului Iosif, care voia să o lase pe
Maria în ascuns, văzând că aceasta a zămislit ftră să fi cunoscut
nunta. Iar acestuia, Arhanghelul Gavriil i-a zis: „Nu te teme a lua pe
Maria, logodnica ta, că ce s-a zămislit Într-Insa este de la Duhul
Sfânt”, amintindu-i proorocia lui Isaia, cum că Fecioara va lua în
pântece (Matei 1, 18-25). Toiagul
lui Aaron care a înmugurit, muntele umbrit din care s-a desprins piatra
văzută de Nabucodonosor în primul vis tâlcuit de Proorocul Daniil,
poarta închisă pe care a văzut-o Proorocul Iezechiil şi multe alte
proorocii din Vechiul Testament au preînchipuit naşterea din Fecioară.
Aşa cum la început Adam a fost creat de Cuvântul lui Dumnezeu din
pământ nelucrat şi neatins înainte, tot aşa, şi acum Cuvântul lui
Dumnezeu Şi-a luat trup dintr-un pântece feciorelnic, Fiul lui Dumnezeu
devenind Adam cel Nou, ca astfel să îndrepte căderea în păcat a lui
Adam cel dintâi (Sfântul Irineu al Lionului, Cartea a lll-a). Naşterea
cea fără de sămânţă a Mântuitorului a fost şi este tăgăduită doar de
către cei ce tăgăduiesc Evanghelia, de vreme ce Biserica lui Hristos îl
mărturiseşte pe Acesta ca fiind „întrupat de la Duhul Sfânt şi din
Fecioara Măria”. Dar Naşterea Sa din cea pururea Fecioară a fost şi
este piatră de poticnire pentru cei ce se numesc pe sine creştini şi
care nu sunt smeriţi cu duhul şi nu se nevoiesc pentru a avea o viaţă
curată. Curăţia vieţii Maicii Domnului a fost o dojana pentru cei
necuraţi la cuget. Deci, pentru a se arăta că sunt creştini nu au
îndrăznit să tăgăduiască faptul că Mântuitorul S-a născut din Fecioară,
dar au început să răspândească învăţătura cum că Maica Domnului ar fi
rămas Fecioară doar până „a născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus” (Matei 1,25). „După
ce L-a născut pe Iisus”, spune înşelătorul învăţător Helvidius în
secolul al IV-lea, şi ca el mulţi alţii înainte şi după aceea, „Maria a
intrat în viaţa conjugală alături de Iosif, de la care a avut copii,
numiţi de Evanghelie fraţii şi surorile lui Hristos”. însă cuvântul
„până” nu arată că Maria a rămas fecioară doar până la un moment dat,
ci acest cuvânt, „până, împreună cu alte cuvinte care îi sunt sinonime
adeseori semnifică vecia. în Sfânta Scriptură este scris despre
Hristos: „Răsări-va în zilele Lui dreptatea şi mulţimea păcii, cât va
fi luna” (Psalm 71, 7), aceasta neînsemnând că atunci când nu va mai fi
luna pe cer, la sfârşitul lumii dreptatea lui Dumnezeu va înceta a mai
fi ci, mai degrabă atunci va triumfa. Şi ce vrea să spună
Apostolul prin cuvintele: „Căci El trebuie să împărătească până ce va
pune pe toţi vrăjmaşii Săi sub picioarele Sale” (1 Corinteni 15, 25)?
Împărăţi-va oare Domnul numai până ce duşmanii Săi vor fi sub
picioarele Sale? Iar David, în a patra cântare a treptelor spune:
„Iată, precum sunt ochii robilor la mâinile stăpânilor lor, precum sunt
ochii slujnicei la mâinile stăpânei sale, aşa sunt ochii noştri către
Domnul Dumnezeul nostru, până ce Se va milostivi spre noi” (Psalm 122,
2). Aşadar, Proorocul va avea ochii aţintiţi la Dumnezeu numai până va
fi miluit, iar odată dobândită mila lui Dumnezeu îşi va întoarce ochii
de la El înspre pământ? Mântuitorul în Evanghelie le spune
Apostolilor: „Iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul
veacului” (Matei 28, 20). Aşadar, după sfârşitul acestui veac Domnul nu
va mai fi cu ucenicii Săi, iar când aceştia vor sta în douăsprezece
tronuri judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel nu vor mai
fi în părtăşie cu El? (Fericitul Ieronim, Despre pururea-fecioria
Maicii Domnului) Este
de asemenea greşit să credem că fraţii şi surorile lui Iisus au fost
copiii Preasfintei Maicii Sale. „Fraţii” şi „surorile” au câteva
înţelesuri complet diferite. Arătând o legătură de rudenie sau o
apropiere sufletească între anumite persoane, aceste cuvinte sunt
folosite uneori într-un sens mai larg, alteori într-un sens mai
restrâns. In ambele cazuri sunt numiţi fraţi sau surori cei care au
acelaşi tată şi aceeaşi mamă, ori numai acelaşi tată sau aceeaşi mamă;
sau chiar dacă nu au avut aceeaşi taţi sau aceleaşi mame, dacă părinţii
lor, devenind văduvi s-au căsătorit (copiii devenind astfel fraţi
vitregi); sau dacă părinţii lor sunt rude foarte apropiate. Nicăieri
în Sfânta Scriptură nu se poate citi că cei ce sunt numiţi fraţi şi
surori ai lui Iisus au fost sau erau consideraţi fraţi sau surori după
Mama Sa. Dimpotrivă, se ştia că Iacov şi ceilalţi dimpreună cu el erau
fiii lui Iosif, logodnicul Măriei care era văduv, având copii de la cea
dintâi nevastă (Sfântul Epifanie al Ciprului, Panarion, 78). De
asemenea, sora Maicii Domnului, Maria soţia lui Cleopa, cea care a stat
cu ea sub Cruce (Ioan 19, 25) a avut şi ea copii care, în virtutea unei
atât de strânse legături de rudenie, pe drept cuvânt puteau fi numiţi
fraţii si surorile Domnului. Iar aceea că aşa-zişii „fraţi” şi „surori”
ale Domnului nu erau de fapt fraţi şi surori după mamă, este arătat şi
dintru aceea că Hristos a încredinţat-o pe Maica Sa mai înainte de a-şi
da duhul pe Cruce celui mai iubit dintre ucenicii Săi, anume lui Ioan.
De ce ar fi făcut-o, dacă Maica Sa ar fi avut şi alţi copii în afară de
El? Aceia ar fi putut avea grijă de ea. Dar fiii lui Iosif, aşa-zisul
tată al Iui Iisus nu s-au socotit datori să poarte grija mamei vitrege,
sau cel puţin nu i-au arătat Maicii Domnului o asemenea dragoste cum au
copiii pentru părinţii lor şi aşa cum i-a arătat Sfântul Ioan. Aşadar,
citirea cu multă luare-aminte a Sfintei Scripturi vădeşte netemeinicia
celor ce tăgăduiesc pururea-fecioria Maicii Domnului, ruşinându-i pe ei
şi învăţăturile lor. |