Description: |
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
Stricarea de către
latini, prin nou închipuita dogmă a „Imaculatei Concepţii”a adevăratei
cinstiri a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi Pururea Fecioarei Maria Dar
putem să le răspundem acestora cu cuvintele Sfântului Epifanie al
Ciprului: „în amândouă aceste erezii sălăşluieşte aceeaşi vătămătură:
atunci când oamenii nesocotesc cinstirea Maicii lui Dumnezeu şi atunci
când, dimpotrivă o slăvesc mai mult decât îi este cuvenit în chip
propriu” (Panarion „împotriva Colyridienilor”). Acest Sfânt Părinte îi
ceartă pe aceia care aproape că îi aduc Pururea Fecioarei închinare ca
lui Dumnezeu: „Să fie cinstită Maica Domnului, dar singur lui Dumnezeu
să I se aducă închinare” (Idem). «Deşi Maria a fost vas ales al Iui
Dumnezeu, totuşi ea a fost femeie prin fire, cu nimic deosebită de
ceilalţi. Şi chiar dacă în viaţa Maicii Domnului şi în Sfânta Tradiţie
ni se istoriseşte că i-a fost spus tatălui său Ioachim, în
pustie: „Femeia ta a zămislit”, totuşi această zămislire nu a putut fi
ftră unire conjugală şi fără sămânţă bărbătească» (Ibidem). „Nu trebuie
a adora ceea ce le este propriu Sfinţilor din ceruri, ci trebuie adorat
Stăpânul lor. Maria nu este Dumnezeu şi nu a primit un trup ceresc, ci
unul ieşit din unirea unui bărbat cu o femeie; iar potrivit
făgăduinţei, asemeni lui Isaac a fost gătită spre a intra în iconomia
dumnezeiască. Dar pe de altă parte să nu încerce să o defaime
nebuneşte cineva pe Pururea Fecioara” (Sfântul Epifanie,
împotriva antidicomarioniţilor). Biserica
Ortodoxă, cinstind-o pe Maica Domnului în cântările şi rugăciunile
rânduite, nu îndrăzneşte să îi atribuie ceea ce nu a fost împărtăşit
despre ea prin Sfânta Scriptură sau prin Sfânta Tradiţie. „Adevărului
îi este străin tot ceea ce este exagerat, aşa cum îi este străin tot
ceea ce este spus numai pe jumătate. El dă fiecărui lucru măsura
potrivită şi locul potrivit” (Sfântul Ignatie Briancianinov, Expunere a
învăţăturii bisericii Ortodoxe despre Maica Domnului). Slăvind
neprihănirea Pururea Fecioarei şi tăria cu care a purtat toate
suferinţele din timpul vieţii sale pământeşti, Părinţii Bisericii au
lepădat, pe de altă parte ideea cum că Maica Domnului a fost
mijlocitoare între Dumnezeu şi om, în sensul unei asocieri la
Răscumpărarea firii omeneşti. Vorbind despre pregătirea Maicii Domnului
spre a muri împreună cu Fiul ei şi pentru a suferi împreună cu El
Patimile pentru mântuirea tuturor, un vestit Părinte al Bisericii din
Apus, Sfântul Ambrozie, episcopul Mediolanului adaugă: «Dar pătimirile
lui Hristos nu au avut nevoie de nici un ajutor, după cum însuşi a spus
cu mult înainte prin gura Proorocului: „Priveam în jun nici un ajutor!
Mă cuprindea mirarea: nici un sprijin! Atunci braţul Meu M-a ajutat şi
urgia Mea sprijin Mi-a fost” (Isaia 63:5)» (Sfântul Ambrozie, Despre
viaţa Maicii Domnului şi despre pururea-fecioria Sfintei Maria,
capitolul 7). Acelaşi
Sfânt Părinte învaţă despre păcatul strămoşesc de care numai singur
Mântuitorul este lipsit, astfel: „între toţi cei născuţi din femeie nu
este nici unul desăvârşit întru sfinţenie, înafară de Domnul nostru
Iisus Hristos Care, într-un chip nou şi cu totul străin, prin naştere
curată nu a fost prihănit de întinăciune pământească” (Sfântul
Ambrozie, Comentarii la Luca). „Singur Fiul Iui Dumnezeu este fără de
păcat. Toţi cei născuţi în chip firesc din bărbat şi femeie sunt din
această pricină, a unirii cărnii, făcuţi vinovaţi păcatului. Prin
urmare El, Care nu are păcat nu a fost zămislit în acest chip” (Sfântul
Ambrozie, Despre căsătorie şi despre desfrânare). „Un singur Om,
Mijlocitorul între Dumnezeu şi ceilalţi oameni este slobod de
înlănţuirea naşterii păcătoase, căci S-a născut din Fecioară, iar în
naşterea Sa nu a fost întinat de păcat” (Sfântul Ambrozie, Împotriva
lui Iulianus) Un
alt vestit învăţător al Bisericii cinstit în Apus în mod cu totul
deosebit, Fericitul Augustin scrie: «iar despre ceilalţi oameni, mai
puţin Cel Care este piatra din capul unghiului, nu văd nici un alt chip
de a deveni temple a lui Dumnezeu şi locaşuri ale Celui Preaînalt în
afara naşterii în duh, care trebuie să fie precedată de naşterea în
trup. Aşadar, oricât de mult ne-am gândi la pruncii care sunt încă în
pântecele mamei, chiar dacă Evanghelistul spune despre Sfântul
Ioan Botezătorul că a săltat de bucurie în pântecele mamei sale (ceea
ce s-a petrecut prin lucrarea Duhului Sfânt), sau dacă însuşi Domnul îi
spune lui Ieremia: „înainte de a ieşi din pântece, te-am sfinţit”
(Ieremia 1, 5) -, nu contează cât de mult aceste vorbe ar putea sau nu
să ne ducă cu gândul la faptul că în această stare copiii pot ajunge la
o anume sfinţenie totuşi, în nici un caz nu încape îndoială că starea
de sfinţenie prin care cu toţii la un loc şi fiecare dintre noi devenim
temple ale lui Dumnezeu o ating doar aceia dintre noi care s-au născut
din nou; iar pentru a fi născut din nou înseamnă că te-ai mai născut o
dată. Numai aceia care au fost deja născuţi se pot uni cu Hristos şi cu
Trupul Său cel sfânt care face Biserica Sa templu viu al slavei lui
Dumnezeu» (Fericitul Augustin, Scrisoarea 187). Cuvintele
de mai sus, care sunt ale unora dintre învăţătorii cei din vechime ai
Bisericii dovedesc faptul că şi în Apus învăţătura care acum este
răspândită, înainte era lepădată. Chiar după căderea bisericii Apusene,
Bernard care este recunoscut ca fiind o voce importantă, scria: «Mă
înspăimânt acum, văzând că unii dintre voi au ales să schimbe lucruri
de căpătâi, aducând sărbători noi, necunoscute înainte de către
Biserică, sărbători care nu sunt primite de gândire şi de predania cea
din vechime. Suntem noi cu adevărat mai înţelepţi şi mai smeriţi decât
părinţii noştri? Veţi zice: Trebuie să o slavim pe Maica Domnului cât
mai mult cu putinţă. Aceasta este adevărat, dar cinstirea împărătesei
Cerurilor cere dreaptă socoteală. Această Fecioară-împărăteasă nu are
trebuinţă de cinstire neadevărată, având prin sine cununile adevărate
ale slavei şi însemnele demnităţii. Cinstiţi-i neprihănirea trupului şi
sfinţenia vieţii sale! Minunaţi-vă de mulţimea darurilor Fecioarei,
închinaţi-vă Fiului ei, înălţaţi-o pe cea care a zămislit fără a
cunoaşte atingere şi a născut fără a şti durerea! Şi ce ar mai trebui
adăugat la aceste cinstiri? Lumea spune că trebuie cinstită zămislirea
sa care a fost mai înainte de slăvită sa naştere, căci dacă nu ar fi
existat mai înainte zămislirea, nici naşterea nu ar fi fost slăvită.
Dar dacă cineva, din aceleaşi motive ar spune că trebuie să aducem
aceeaşi cinstire şi părinţilor Fecioarei? S-ar putea cere în acelaşi
chip şi pentru bunicii şi străbunicii ei, până la infinit. Mai mult,
cum poate să nu fie păcat acolo unde a fost atingere trupească? Mai
mult decât toate acestea, să nu afirme cineva că Pururea Fecioara a
fost zămislită de la Duhul Sfânt, iar nu de către om. Susţin cu
hotărâre că Duhul Sfânt S-a coborât peste ea, iar nu că a venit cu
ea».«Spun ca Fecioara nu putea atinge sfinţenia înainte de a fi
zămislită cu atât mai mult, cu cât nu fiinţa. Dacă, cu atât mai mult nu
putea fi sfinţită în clipa zămislirii din pricina păcatului care este
nedespărţit de zămislirea firească, atunci rămâne doar că a fost
sfinţită după ce a fost zămislită în pântecele maicii sale. Această
sfinţire, dacă nimiceşte păcatul sfinţeşte naşterea, iar nu zămislirea
sa. Nimănui nu-i este dat să fie zămislit întru sfinţenie; numai Domnul
Iisus Hristos a fost zămislit de la Duhul Sfânt, fiind astfel Singurul
cu totul curat încă de la zămislirea Sa. Inafară de El este adevărat
pentru toţi cei din spiţa omenească ceea ce unul dintre urmaşii lui
Adam spune despre el însuşi, atât din smerenie cât şi din adevărului:
„Că iată întru ferădelegi m-am zămislit” (Psalmul5 0, 6). Cum poate
cineva să spună că zămislirea sa a fost întru totul curată, odată ce nu
este o lucrare a Duhului Sfânt, fără a mai spune că s-a născut din
poftă trupească? Desigur că Pururea Fecioara nu primeşte cinstirea care
este vădit că slăveşte păcatul. Ea nu poate în nici un chip să
primească o noutate scornită împotriva învăţăturii Bisericii, o noutate
care este rădăcina neluării aminte, sora necredinţei şi fiica
uşurătăţii minţii» (Bernard, Scrisoarea 174). Cele spuse mai sus vădesc
noutatea şi absurditatea dogmei bisericii Apusene. Invăţătura
lipsei desăvârşite a păcatului (1) la Maica Domnului nu se potriveşte
nici cu Sfintele Scripturi unde, de mai multe ori se aminteşte de lipsa
păcatului numai la Cel despre Care se spune că „unul este Mijlocitorul
între Dumnezeu şi oameni: omul Hristos Iisus” (1 Timotei2, 5); „şi
păcat în El nu este” (7 Ioan 3, 5); „Care n-a săvârşit nici un păcat,
nici s-a aflat vicleşug în gura Lui” (1 Petru 2, 22); „ispitit întru
toate după asemănarea noastră, afară de păcat” (Evrei 4, 15); „Căci pe
El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat” (2 Corinteni
5:21). Pe când, cu privire Ia restul oamenilor se spune „Cine ar putea
să scoată ceva curat din ceea ce este necurat?” (Iov 14, 4). „Dar
Dumnezeu îşi arată dragostea Lui faţă de noi prin aceea că, pentru noi,
Hristos a murit când noi eram încă păcătoşi… Căci dacă, pe când eram
încă vrăjmaşi, ne-am împăcat cu Dumnezeu, prin moartea Fiului Său, cu
atât mai mult, împăcaţi fiind, ne vom mântui prin viaţa Lui” (Romani 5,
8-10). (2)
Această învăţătură contrazice de asemenea Sfanta Tradiţie conţinută în
numeroase scrieri ale Sfinţilor Părinţi, unde se vorbeşte despre
slăvită sfinţenie a Maicii lui Dumnezeu doar de la naşterea sa, ca şi
de curăţirea sa de către Duhul Sfânt la zămislirea Mântuitorului, iar
nu la zămislirea sa de către Sfânta Ana. „Căci nimeni nu este fară de
păcat înaintea Ta, chiar dacă ar trăi numai o zi pe faţa pământului, ci
numai Tu Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Care ai venit în
lume feră de păcat şi prin Care noi cei credincioşi am dobândit milă şi
iertare de păcate” (Sfântul Vasile cel Mare, A treia rugăciune de la
Vecernia Cinzecimiî). „Dar când Hristos a venit în lufne neavând tată
si dintr-o Maică-Fecioară, curată, ce n-a cunoscut nunta, temătoare de
Dumnezeu, neprihănită şi care nu a ştiut de bărbat şi, întrucât I se
potrivea să Se nască El a curăţat prin aceasta firea femeiască,
stingând amărăciunea Evei şi biruind legile firii” (Sfanţul Grigorie
Teologul, Lauda fecioriei). Oricum, chiar şi atunci, aşa cum Sfinţii
Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur spun, Maica Domnului nu a fost
aşezată intr-o stare în care nu mai putea să păcătuiască, ci a purtat
mai departe grija mântuirii sale, biruind toate ispitele ieşite în cale
(Sfântul Ioan Hrisostom, Comentarii la Sfânta Evanghelie după Ioan>
Omilia LXXXV; Sfântul Vasile cel Mare, Scrisoarea 160). (3)
învăţătura potrivit căreia Maica Domnului a fost curăţită de orice
păcat înainte de naşterea sa, astfel încât din ea să poată fi zămislit
curat Hristos este lipsită de noimă. Căci, dacă Hristos s-ar fi putut
naşte numai dacă Fecioara s-ar fi născut curată, ar fi fost de
trebuinţă ca şi părinţii ei, la rândul lor să fi fost lipsiţi cu
desăvârşire de păcatul strămoşesc, deci să fi fost născuţi din alţi
părinţi lipsiţi de păcat şi, tot aşa mergând mai departe în acest fel,
se poate trage concluzia că Hristos nu S-ar fi putut întrupa decât dacă
toţi strămoşii Săi după trup, până la Adam inclusiv, ar fi fost mai
dinainte curăţiţi de păcatul strămoşesc. Dar atunci nu ar mai fi fost
de trebuinţă ca Hristos însuşi să vină în trup, de vreme ce întruparea
s-a săvârşit pentru a nimici păcatul. (4) De
asemenea, această învăţătură, ca şi aceea că Maica Domnului a fost
păzită de harul lui Dumnezeu spre a nu cădea în păcat îl arată pe
Dumnezeu nemilostiv şi nedrept. Căci dacă, Dumnezeu ar fi putut să o
păzească pe Maria de păcate şi să o cureţe de urmele păcatelor înainte
de se fi născut, atunci de ce nu i-a curăţat şi pe ceilalţi oameni
înainte de naştere, ci i-a lăsat mai departe în păcat? Aşadar, reiese
de aici că Dumnezeu mântuieşte oamenii în ciuda voinţei lor, hotărând
pentru unii, mai înainte de a se fi născut mântuirea lor. (5)
Invăţătura cea nouă, ce pare să aibă pretenţia că o slăveşte pe Maica
Domnului, în realitate ii defăima toate virtuţile. La urma urmei, dacă
Maria, chiar în pântecele maicii sale, când nu putea să dorească nimic
nici bun, nici rău a fost păzită de harul lui Dumnezeu de orice
prihănire, iar după naşterea sa, tot prin acest har a fost păzită de a
mai păcătui, atunci ce merit ar mai avea ea? Dacă ar fi fost aşezată
într-o stare în care să nu mai poată păcătui şi nu a mai păcătuit,
atunci pentru ce a slăvit-o Dumnezeu într-atât? Dacă ea, fară a purta
nici o luptă şi fară a avea nici cea mai mică plecare înspre păcat a
rămas curată, atunci de ce a fost ea încununată mai mult decât oricine
altcineva? Nici o biruinţă nu se poate arăta fără un vrăjmaş înfrânt. Curăţia
şi sfinţenia Pururea Fecioarei constă în aceea că ea, fiind „fiinţă
omenească cu patimi, asemeni nouă” într-atât L-a iubit pe Dumnezeu şi
atât I s-a dăruit, încât prin curăţia sa a fost înălţată deasupra
întregii firi omeneşti. De aceea, fiind mai înainte cunoscută şi
dinainte aleasă, ei i-a fost dat să fie curăţită prin Duhul Sfânt, Care
a umbrit-o şi a zămislit în pântecele ei pe Mântuitorul lumii.
Invăţătura Imaculatei Concepţii, adică a curăţirii sale prin harul lui
Dumnezeu neagă biruinţa ei asupra ispitelor, preschimbând-o dintr-o
biruitoare căreia i se cuvine să primească cununa slavei într-o unealtă
oarbă a voii dumnezeieşti. Aşadar,
acest „dar” oferit Maicii Domnului de către Papa Pius al IX-lea şi toţi
care au gândit că o pot slăvi pe Maica Domnului prin aceea că scornesc
noi „adevăruri” nu este nicidecum o mai mare slăvire şi o mai mare
cinstire a Fecioarei, ci mai degrabă o micşorare a slavei Maicii lui
Dumnezeu. Intrutot Sfânta Fecioară a fost într-atât slăvită de
însuşi Dumnezeu, într-atât de înălţată în timpul petrecerii ei aici pe
pământ, încât nici o găselniţă omenească nu poate adăuga, măcar cât de
puţin slavei şi cinstirii ei. De aceea, cei care umblă cu inovaţii nu
fac altceva decât să-i ascundă chipul dinaintea ochilor lor. „Luaţi
aminte să nu vă fure minţile cineva cu filosofia şi cu deşartă
înşelăciune din predania omenească, după înţelesurile cele slabe ale
lumii şi nu după Hristos”, scria Sfântul Apostol Pavel, insuflat de
Duhul Sfânt (Coloseni 2, 8). O
asemenea „deşartă înşelăciune” este şi învăţătura despre Imaculata
Concepţie a Fecioarei Maria de către Sfânta Ana, învăţătură care la
prima vedere îi înalţă, dar care de fapt îi micşorează cinstirea. Ca
orişice minciună este o sămânţă a „tatălui minciunii” (Ioan 8, 44),
diavolul care a izbutit în acest chip să amăgească pe mulţi care nu
înţeleg că prin aceasta o hulesc pe Maica Domnului. împreună cu această
învăţătură trebuiesc lepădate toate celelalte care izvorăsc din ea sau
îi sunt asemănătoare. Strădania de a o înălţa pe Maica Domnului pe
aceeaşi treaptă cu Hristos, astfel încât Răscumpărătorul şi
„Co-Răscumpărătoarea” să fi suferit la fel potrivit învăţăturii
papistaşe, sau că „firea umană a Maicii Domnului în rai, alături de
Dumnezeu-Omul Iisus împreună ne descoperă icoana completă a omului”[1]
- este de asemenea o înşelăciune deşartă şi o amăgire a filosofiei. în
Hristos Iisus „nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască”
(Galateni 3,28); şi Hristos a răscumpărat întregul neam omenesc; de
aceea, la Slăvită învierea Sa se spune că „Adam dănţuieşte şi Eva se
bucură” {Condacul învierii pe glasul întâi şi al treilea), iar prin
înălţarea Sa Domnul a ridicat întreaga fire omenească. De
asemenea, acea învăţătură care spune că Maica Domnului este „o
completare a Sfintei Treimi” sau un „al patrulea Ipostas”, că „Fiul şi
Maica sunt revelări ale Tatălui prin cel de-al Doilea şi cel de-al
Treilea Ipostas”, că Fecioara Maria este „o făptură creată, dar în
acelaşi timp fără a mai fi creată” - toate acestea sunt rodul
înţelepciunii deşarte, mincinoase, care nu se mulţumeşte cu ceea ce
Biserica a păstrat încă din vremurile Apostolilor, ci se luptă să o
slăvească pe Preasfânta Fecioară mai mult chiar decât a slăvit-o
Dumnezeu. In
acest chip se împlinesc cuvintele Sfântului Epifanie al Ciprului: „Unii
fără de căpătâi în părerile lor despre Preasfânta şi Pururea-Fecioara
s-au străduit şi se sârguiesc să o pună pe aceasta în locul lui
Dumnezeu” (Sfântul Epifanie, împotriva antidicomarioniţibr). Dar, ceea
ce îi este adus Fecioarei în desăvârşită şi învârtoşată nesimţire, în
loc să îi fie spre laudă i se face spre hulire; iar Preacurata leapădă
minciunile, fiind Maica Adevărului (Ioan 14, 6). |