În Biserica Ortodoxă, de-a lungul timpului, s-a
stabilit ca decursul anului bisericesc să fie presărat cu patru perioade
de post în cinstea praznicelor împărăteşti ale Mântuitorului Hristos,
în cinstea Maicii Domnului şi în cinstea Sfinţilor Apostoli. Astfel,
avem Postul Crăciunului în cinstea praznicului Naşterii Domnului, Postul
Paştelui în cinstea patimilor Mântuitorului şi a praznicului Învierii,
Postul Sfinţilor Apostoli în cinstea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel
şi a tuturor Sfinţilor Apostolilor şi Postul "Sfintei Mării", cum este
numit în popor, în cinstea praznicului Adormirii Maicii Domnului, dar şi
în cinstea praznicului Schimbării la Faţă a Mântuitorului Hristos, după
cum spune şi Sfântul Simeon al Tesalonicului: "Acest post este necesar
pentru a cinsti şi mai mult cele două mari praznice care cad în această
perioadă, adică Schimbarea la Faţă şi Adormirea Maicii Domnului, căci
primul dintre acestea ne este pricinuitor de lumină, iar al doilea,
pricinuitor de milostivire şi solire pentru noi". Postul Adormirii
Maicii Domnului este rânduit de Biserică spre aducerea aminte de
virtuţile alese ale Sfintei Fecioare şi de postul cu care ea însăşi,
după tradiţie, s-a pregătit pentru trecerea la cele veşnice. Acest post
este cel mai nou, ca vechime, dintre cele patru posturi de durată din
timpul anului. Originea lui trebuie pusă prin sec. al V-lea, când cultul
Maicii Domnului s-a dezvoltat şi când sărbătoarea Adormirii ei a
început să primească o mai mare importanţă. La început nu era o perioadă
egală de post pentru toţi, în părţile Antiohiei se postea o singură zi
(6 august), la Constantinopol patru zile, iar la Ierusalim - opt zile.
Unii posteau în luna august, alţii în septembrie, iar alţii nu posteau
deloc, socotind că sărbătoarea Adormirii este zi de mare bucurie,
deoarece Maica Domnului a trecut de la viaţa pământească la cea
cerească. Data şi durata postului au fost uniformizate în toată
Ortodoxia abia în sec. al XII-lea, la sinodul local din Constantinopol,
ţinut la 1166 sub patriarhul ecumenic Luca Crysoverghi, care a hotărât
ca postul să înceapă la 1 august şi să dureze 14 sau 15 zile, până la
sărbătoarea Adormirii (15 august).
Din punctul de vedere al asprimii, acest post este mai aspru decât
Postul Crăciunului şi al Sfinţilor Apostoli, dar mai uşor decât cel al
Paştelui. Dacă în Postul Crăciunului şi al Sfinţilor Apostoli, sâmbăta
şi duminica este dezlegere la peşte, untdelemn şi vin, pentru acest post
este dezlegare numai la untdelemn şi vin, la peşte fiind dezlegare doar
în ziua de 6 august, de praznicul Schimbării la Faţă.
Acest post nu este un post de tristeţe, cum este cel al Paştelui, ci e
un post al bucuriei, cum spun şi cuvintele: "Mutatu-te-ai din moarte la
viaţă şi de pe pământ la cer!"; Maica Domnului a fost primită în braţe
de Fiul ei şi acum este pururea mijlocitoare pentru noi: "întru adormire
lumea nu ai părăsit de Dumnezeu Născătoare" (troparul Adormirii Maicii
Domnului).
Icoana Maicii Domnului cu Pruncul pictata in anul 1938 de catre preotul romascan Octavian Zmau si donata de staretul Iov Mazilu, a fost gasita in fosta catapeteasma a bisericii, si este cunoscuta ...
Nu sunt cunoscute cu exactitate date despre autorul acestei icoane, anul realizării sau condiţiile în care a ajuns la mănăstire. Se spune că icoana a fost descoperită în ...
Icoana, zugrăvită pe lemn de stejar, a fost pictată de portretistul Eustaţiu Stoienescu, în prima jumătate a secolului trecut. Chiar dacă maniera de realizare nu este cea clasică, ...
În 1958 a fost adusă din Siria, la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, de episcopul Vasilios Samaha. Se spune că icoana i-a cerut Preafericitului Patriarh Teoctist, în vis, să o ducă la ...
După ce icoana a stat în Imperiul Bizantin, la Constantinopol, timp de 555 de ani, în anul 1400 este trimisă Mitropolitului Iosif, de către Patriarhul Metodie şi de împăratul Ioan ...
Conform tradiţiei, icoana cea mare, argintată, a Maicii Domnului ar fi fost realizată în secolul al XVIII-lea. Tot din acea perioadă se spune că ar data şi primele minuni săvârşite de ...
Calendaristic, Sfanta Maria Mica inseamna sfarsitul verii si
inceputul toamnei. Acum se închide pamântul pentru reptile si insecte,
pleaca rândunelele spre tarile calde, se schimba .....
In biserica slavei Tale stând, în cer a sta ni se pare, Nascatoare de Dumnezeu, ceea ce esti usa cereasca, deschide noua usa milei tale (Slujba Utreniei).
Aceasta sarbatoare ne aduce aminte de momentul în care Sfintii Parinti Ioachim si Ana au adus la Templul lui Solomon din Ierusalim pe fiica lor, Fecioara Maria, în vârsta de trei .....