Description: |
CINSTIREA MAICII DOMNULUI IN TRADITIA ORTODOXA
CAND
TOŢI cei care au îndrăznit să hulească împotriva sfinţeniei şi curăţiei
Preasfintei Fecioare Maria au fost aduşi la tăcere, vrăjmaşii au
încercat să-i ştirbească cinstirea ce i se aducea ca Maică a lui
Dumnezeu. In secolul al V-lea Arhiepiscopul Constantinopolului,
Nestorie începea să predice poporului o învăţătură nouă, potrivit
căreia Maria nu ar fi născut decât numai pe omul Iisus, în Care mai
apoi Dumnezeu Şi-ar fi făcut sălaş şi ar fi locuit în El ca într-un
templu. La început i-a îngăduit numai unui preot al său, Atanasie să
propovăduiască unele ca acestea, dar mai apoi a început el însuşi să
propovăduiască în biserică această străină învăţătură, cum că nimeni nu
ar trebui să o numească pe Maria „Născătoare de Dumnezeu”, de vreme ce
ea nu născuse pe Dumnezeu-Omul. Nestorie socotea că pentru sine este
înjositor să se închine unui prunc înfăşat în scutece si dormind într-o
iesle. Asemenea
predici au stârnit scandal pretutindenea în lume şi au întinat curăţia
dreptei credinţe, mai întâi la Constantinopol, iar mai apoi peste tot
unde ajungea vestea despre această nouă învăţătură. Sfântul Proclu
(ucenicul Sfântului Ioan Hrisostom), care în acea vreme era episcop al
Cizicului, iar mai apoi Arhiepiscop al Constantinopolului a ţinut o
predică, de faţă fiind şi Nestorie, predică în care mărturisea cu tărie
că Fiul lui Dumnezeu a luat trup omenesc din Fecioara, care este,
aşadar cu adevărat „Theotokos” (Născătoare de Dumnezeu), căci încă din
preacuratul ei pântece Dumnezeirea a fost unită cu Pruncul zămislit de
la Duhul Sfânt; iar acest Prunc, chiar dacă a fost născut de Preacurata
doar după firea Sa omenească, totuşi încă de la naştere a fost Dumnezeu
adevărat şi om adevărat. Dar
Nestorie a tăgăduit cu încăpăţânare lepădarea de străina sa învăţătură,
susţinând că trebuie să se facă deosebire între Iisus şi Fiul lui
Dumnezeu, Maria neputând fi deci numită „Theotokos” (Născătoare de
Dumnezeu), ci „Hristotokos” (Născătoare de Hristos), de vreme ce Iisus
nu a fost decât Uns al lui Dumnezeu (Hristos sau Mesia), aşa cum
fuseseră şi cei din vechime, Proorocii, dar întrecându-i pe aceia în
deplinătatea unirii cu Dumnezeu. învăţătura lui Nestorie devenea astfel
o tăgăduire a întregii iconomii a Mântuirii, căci dacă Preacurata nu
este Născătoare de Dumnezeu, atunci Cel ce a primit pentru noi Patimile
şi Crucea nu a fost Dumnezeu, ci un simplu om. Sfântul
Chiril care pe atunci era în scaunul Arhiepiscopiei Alexandriei, aflând
despre învăţătura Iui Nestorie şi despre tulburarea pe care acesta a
făcut-o în Biserica din Constantinopol i-a trimis acestuia o scrisoare
prin care încerca să-1 convingă să păstreze învăţătura pe care Biserica
o mărturisea de la întemeierea ei şi să nu schimbe sau să adauge nici o
înnoire la această învăţătură. Pe lângă aceasta, Sfântul Chiril a mai
scris şi preoţilor şi poporului din Constantinopol, îndemnându-i să
stea neclintiţi în credinţa ortodoxă, fără a le fi teamă de prigonirile
ce Ie va porni Nestorie împotriva celor ce nu se învoiesc cu învăţătura
lui. De asemenea, Sfântul Chiril i-a mai scris şi Papei Celestin, la
Roma care împreună cu credincioşii păstoriţi de el stăteau tari în
credinţa ortodoxă. La
rândul său, Papa Celestin i-a scris Iui Nestorie, chemându-l să-i
înveţe pe oameni credinţa ortodoxă, iar nu a sa. Dar Nestorie a rămas
surd la toate acestea, pretinzând că ceea ce învăţa el era credinţa
ortodoxă, cei ce nu recunoşteau aceasta fiind numiţi de el eretici.
Sfântul Chirili-a scris din nou lui Nestorie, alcătuind douăsprezece
anatematisme, în care erau arătate în douăsprezece articole cele mai de
seamă deosebiri dintre credinţa ortodoxă şi ceea ce învăţa Nestorie şi
aruncând anatema asupra celui ce ar fi nesocotit şi nu ar fi primit
chiar şi numai un singur articol din cele douăsprezece anatematisme. Nestorie
a respins pe de-a-ntregul cele douăsprezece articole întocmite de
Sfântul Chiril, alcătuind la rându-i o scriere în douăsprezece articole
în care făcea arătată învăţătura pe care o propovăduia, aruncând
anatema asupra celor ce nu o primeau. Primejdia ce se ridica asupra
credinţei dreptslăvitoare era din ce în ce mai mare. Sfântul Chiril a
trimis atunci câte o scrisoare împăratului Teodosie cel Tânăr, soţiei
sale Evdochia şi surorii acestuia, Pulheria cu cererea de a se preocupa
mai îndeaproape de această situaţie si de a stăvili erezia. S-a
hotărât atunci convocarea unui sinod ecumenic Ia care ierarhii adunaţi
de la toate marginile lumii să hotărască dacă învăţătura propovăduită
de Nestorie este sau nu este ortodoxă. Pentru locul unde urma să se
adune ce de-al III-lea Sinod ecumenic a fost aleasă cetatea Efesului,
în care au locuit odată Preasfânta Fecioară dimpreună cu Sfântul Ioan
Teologul. Sfântul Chiril i-a adunat pe episcopii Egiptului împreună cu
care a călătorit pe mare până la Efes. Din Antiohia a venit Ioan,
Arhiepiscopul Antiohiei, dimpreună cu episcopii bisericilor din
Răsărit. Episcopul Romei, Sfântul Celestin nu a putut fi de faţă la
acest Sinod şi l-a rugat pe Sfântul Chirii să apere credinţa ortodoxă,
trimiţând în locul său doi episcopi dimpreună cu un preot din Biserica
Romei, Filip, cărora le-a dat îndrumări precise despre ce urmează să
spună. De asemenea, la Efes au mai venit Nestorie, episcopii din
cetăţile de pe lângă Constantinopol, precum şi episcopii din Palestina,
Asia Mică şi Cipru. În
ziua a zecea a calendelor lui iulie, după calendarul roman, adică 22
iunie 431, în Biserica Sfintei Fecioare Maria din Efes a avut loc
adunarea episcopilor sub conducerea Arhiepiscopului Alexandriei,
Sfântul Chiril şi a Episcopului Efesului, Memnon. în mijlocul lor era
aşezată o Evanghelie, semn că Sinodul era condus nevăzut de însuşi
Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Mai întâi s-a citit
Simbolul Credinţei care a fost alcătuit la primele două sinoade a toată
lumea. Apoi a fost dată citirii Proclamaţia Imperială de către
trimişii împăraţilor Teodosie şi Valentinian care cârmuiau în vremea
aceea cele două părţi ale Imperiului. Odată
acestea terminate, a început citirea scrisorilor lui Chiril şi Celestin
către Nestorie, precum şi răspunsul lui Nestorie. Sinodul, prin gurile
participanţilor a arătat învăţătura lui Nestorie ca neadevărată şi a
osândit-o, lipsindu-1 pe Nestorie de demnitatea episcopală. Această
hotărâre a fost întărită printr-un Act sinodal, semnat de aproape 160
de episcopi care au fost de faţă. Dar, de vreme ce unii dintre ei
ţineau locul şi altor episcopi care nu au putut fi acolo, în fapt actul
sinodal a fost semnat de mai mult de 200 de episcopi care-şi aveau
scaunele episcopale în toate părţile Bisericii din acea vreme şi care
au mărturisit astfel credinţa ce se păstra din vechime în cetăţile lor. Aşadar,
acest act al sinodului a fost glasul Bisericii Soborniceşti care a
mărturisit cu tărie că Hristos, născut fiind din Fecioară este Dumnezeu
adevărat Care S-a făcut om. Iar, întrucât Preacurata Fecioară a dat
naştere unui Om adevărat, care în acelaşi timp era şi Dumnezeu adevărat
cu dreptate este a fi cinstită ca „Theotokos” (Născătoare de Dumnezeu). La
sfârşitul adunării din acea zi acest act a fost deîndată citit
poporului care aştepta nerăbdător la porţile bisericii. Intreg Efesul
s-a umplut de bucurie când a aflat că cinstirea Maicii Domnului a rămas
neştirbită. Bucuria a fost cu atât mai.mare cu cât Maica Domnului s-a
bucurat de o cinstire cu totul aparte în această cetate unde a locuit
în timpul vieţii ei pământeşti şi a cărei ocrotitoare a devenit după
trecerea sa la locaşurile cele veşnice. Odată ce Actul sinodal a fost
pus la vedere în tot Efesul, oamenii i-au întâmpinat plini de veselie
pe Părinţi când seara din biserica unde avusese loc adunarea. I-au
însoţit cu făclii aprinse şi cu cădelniţele cu tămâie arzând.
Pretutindenea se puteau auzi glasuri pline de bucurie slăvind pe Maica
Domnului şi lăudându-i pe Părinţii care i-au apărat numele împotriva
ereticilor. Sinodul
a mai avut încă cinci adunări: pe 10 şi 11 Iunie, pe 16, 17 şi 22 Iulie
şi pe 31 August (după calendarul roman). La aceste adunări au fost
luate, în şase canoane măsuri împotriva celor ce ar fi îndrăznit să
propovăduiască învăţătura lui Nestorie şi să schimbe hotărârile
Sinodului din Efes. La
plângerea episcopilor Ciprului împotriva pretenţiilor episcopului
Antiohiei, Sinodul a hotărât ca Biserica Ciprului să îşi păstreze
autocefalia pe care a moştenit-o încă de la Sfinţii Apostoli, şi ca,
îndeobşte, „nici unul dintre preaiubitorii de Dumnezeu episcopi să nu
cuprindă altă eparhie, care nu a fost mai demult şi dintru început sub
mâna lui sau a celor dinaintea lui…, ca să nu se calce canoanele
Părinţilor şi nici sub cuvânt de lucrare sfinţită, să se furişeze
trufia stăpânirii lumeşti, şi să nu trecem cu vederea că pierdem câte
puţin slobozenia pe care ne-a dăruit-o nouă cu sângele Său Domnul
nostru Iisus Hristos, Izbăvitorul tuturor oamenilor”. Sinodul
a mai întărit osândirea pelagianismului care învăţa că omul se poate
mântui prin propriile sale puteri, fără a avea nevoie de ajutorul
harului lui Dumnezeu. De asemenea, s-au mai luat unele hotărâri care se
refereau la conducerea bisericilor şi s-au trimis scrisori tuturor
episcopilor care nu au luat parte la adunările sinodale,înştiinţându-i
de hotărârile luate şi chemându-i să păzească învăţătura dreptei
credinţe şi pacea Bisericii. în acelaşi timp Sinodul a hotărât că
învăţătura Bisericii a fost pe deplin cuprinsă în Simbolul de credinţă
niceo-constantinopolitan, de aceea nu a mai alcătuit o altă învăţătură
de credinţă, interzicând ca şi pe viitor „să se întocmească o altă
credinţă”, adică să se alcătuiască alte Simboluri ale Credinţei sau să
se facă schimbări în învăţătura de credinţă care a fost hotărnicită la
al Il-lea Sinod a toată lumea. Această
din urmă hotărâre a fost încălcată câteva veacuri mai târziu de
creştinii din Apus când, la început în locuri răsfirate, iar apoi în
întreaga biserică Romană s-a adăugat la Simbolul
niceo-constantinopolitan învăţătura că Duhul Sfânt purcede „şi de la
Fiul”. Această formulă a fost aprobată de papii romani din secolul al
Xl-lea, chiar dacă până atunci înaintaşii lor, începând cu Sfântul
Celestin au păzit cu scumpătate hotărârea celui de-al treilea Sinod
ecumenic din Efes. în
acest chip pacea tulburată de Nestorie s-a aşternut încă o dată în
Biserică, dreapta credinţă a fost din nou apărată, iar mincinoasele
învăţături osândite. Sinodul
ce a avut loc la Efes este pe bună dreptate socotit ecumenic, fiind
aşezat pe aceeaşi treaptă cu Sinoadele de la Niceea şi de la
Constantinopol, care i-au precedat. La Efes s-au adunat trimişii
întregii Biserici. Hotărârile luate aici au fost recunoscute de
întreaga Biserică „de la un capăt la altul al lumii”. Aici a fost
mărturisită învăţătura păstrată de pe vremea Sfinţilor Apostoli.
Sinodul nu a întocmit o învăţătură nouă, ci a mărturisit adevărul pe
care unii au încercat să îl înlocuiască printr-o născocire, a
hotărnicit cu amănunţime mărturisirea Dumnezeirii lui Hristos Care S-a
născut din Fecioară. Credinţa şi judecata Bisericii asupra acestei
chestiuni a fost acum lămurit arătată, în aşa fel încât nimeni să nu
mai poată aduce în Biserică mincinoase plăsmuiri. Pe viitor se vor mai
putea ivi alte lucruri în care să fie nevoie de hotărârea întregii
Biserici, dar niciodată nu se va mai naşte îndoiala dacă Iisus Hristos
a fost sau nu Dumnezeu. Sinoadele
care s-au ţinut mai apoi au urmat întocmai hotărârile Sinoadelor de
dinaintea lor. Nu au mai întocmit nici un alt Simbol de credinţă
diferit de cel niceo-constantinopolitan, ci doar au adus lămuriri
asupra lui. La cel de-al III-lea Sinod ecumenic s-a mărturisit cu tărie
învăţătura Bisericii despre Maica Domnului. înainte vreme, Părinţii au
osândit pe cei ce îndrăzniseră să pângărească neprihănita viaţă a
Maicii Domnului. Iar acum despre cei ce au încercat să ştirbească
cinstirea ce i se aducea, s-a spus tuturor: „Cel care nu-L mărturiseşte
pe Emanuel Dumnezeu adevărat şi prin urmare pe Preasfânta Fecioară ca
fiind Theotokos (Născătoare de Dumnezeu), deoarece ea a născut cu
trupul pe Cuvântul Care este de la Dumnezeu-Tatăl, şi care S-a întrupat
să fie anatema”. (întâia anatematismă a Sfântului Chirii al
Alexandriei). |